Vorige week vertelde een klant, werkzaam in een bouw- en
installatieonderneming, dat hun service-monteurs tegenwoordig regelmatig een
foto of filmpje maken van een installatie die ze niet of onvoldoende kennen.
Het filmpje wordt ge-upload naar het net waardoor er vele collega’s mee kunnen
kijken, die vervolgens met tips en aanwijzingen kunnen helpen bij het oplossen
van storingen en andere technische problemen. Handig en doeltreffend. Mijn
associatie was direct: zou dat in ons vak ook kunnen? Waarom niet? Werken =
leren en leren = werken. Waarom zou iemand moeten wachten tot hij deelnemer in
een training is om een case in te brengen? Waarom niet je smart-phone gepakt en
de scene die je lastig vindt (beoordelingsgesprek voeren, verandering aankondigen,
onderhandelen met een klant etc) filmen, up-loaden en voorzien van een vraag om
reacties, tips en feed-back? Al dan niet naar een vooraf geselecteerde groep
van collega’s of van anderen wiens oordeel je waardeert.
Dag later belt een collega, die me vertelt dat hij recent precies
dit deed met de deelnemers aan zijn programma. Hij liet ze gesprekken met
klanten opnemen en up-loaden en zat zelf als trainer in een soort regiekamer om
alle beelden te verzamelen, te ordenen, en te beoordelen. Deelnemers kregen
direct feed-back op hun case. Een compilatie van de scenes werd in een volgende
module gebruikt om met elkaar te bespreken. Zeer succesvolle leerervaring in de
ogen van alle deelnemers.
Weer een dag later komt het VU-ziekenhuis in het nieuws, omdat
patiënten op de spoedeisende hulp zonder dat ze het wisten bekeken werden
vanuit de regiekamer en beoordeeld werden op de ‘uitzend-waardigheid’ van hun
casuistiek. Nog voordat ze gevraagd werd of ze überhaupt zouden willen
meewerken aan het progamma. Half Nederland spreekt vervolgens schande van deze
zeer onfatsoenlijke inbreuk op de privacy. De makers verdedigen zich met de stelling
dat het progamma een hoog informatief karakter heeft. Kortom: dat er veel van
te leren valt. Inmiddels vraagt mede-bedenker VUmc aan RTL om het programma
voortijdig van de buis te halen…
Volstrekt onvergelijkbare situaties? Ja natuurlijk, een
kapotte installatie is iets anders dan een patienten-case. En een deelnemer die
zelf de keuze maakt om zijn leer-situatie te filmen staat aan de andere kant
van de medaille ten opzichte van de patient die zonder dat hij het weet gevolgd
wordt door verborgen camera’s. Beslissen over de openbaarheid van je eigen
kwetsbaarheid is essentieel anders dan het beslissen over de openbaarheid van andermans
kwetsbaarheid.
Maar de rode draad is wat mij betreft het dunne lijntje dat
loopt tussen openbaarheid en privacy. Wat laat je de wereld zien van jezelf en
van anderen? Wat is logisch, wat is eigen verantwoordelijkheid, waar raakt het
de privacy van anderen en wat is volstrekt ontoelaatbaar? Welk (leer-)doel
rechtvaardigt welk (leer-)middel? Het hele gebied, de hele bandbreedte is
spectaculair aan het verschuiven ten opzichte van enkele decennia geleden.
En dus raakt het ook ons vak. YouTube leren. Het kan prima
en het heeft vele voordelen. Online, direct, praktisch en toegepast leren.
Anytime, anywhere je casuistiek delen met anderen.
Toch zou mijn idee zijn: bij twijfel, niet inhalen. Je bent
privacy immers eenvoudiger kwijt dan je het weer terug hebt. En ook al zou je er
per case altijd zelf over kunnen beslissen en zelfs wanneer je alle andere
betrokkenen keurig toestemming vraagt voor het openbaar maken van hun
bijdrage.. Zelfs dan blijft over dat alles wat je eenmaal hebt weggegeven nooit
meer terug te draaien is.
Aan de andere kant… waarschijnlijk moet je wel minstens 47
zijn om nog zo aan de illusie van privacy verknocht te zijn….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten