Diederik Samsom gebruikt het. Claudia de Breij baseert haar
laatste programma erop. En zelfs Hero Brinkman probeerde er punten mee te
scoren.
Alledrie nemen ze het perspectief van hun (klein-)kinderen
om er de keuzes van vandaag mee te onderbouwen. ‘Pap, jullie wisten in 2012
toch dat het zo niet door kon gaan met het milieu enzo? Wat heb jij toen
gedaan?’ (zoon Samsom). ‘Oma, zat jij ook in het verzet tijdens de Hete Vrede?’(kleinkind
de Breij). ‘Zeg, je had toch kunnen regelen dat ik ook nog PVV had kunnen
stemmen?’ (kind Brinkman)
Los van de vraag waarvoor je het gebruikt en of het inzetten
ervan altijd getuigt van goede smaak, is het een vaak gehanteerd perspectief. En
terecht. Ook als je geen kinderen hebt? Zeker. Voor iedereen die een iets
ruimere opvatting heeft over ethiek dan ‘na mij de zondvloed’ is het een
relevante vraag of je de wereld beter of slechter achterlaat dan je hem
aantrof. De virtuele ‘gewetensvragen’ die je eigen of andermans (klein-)kinderen
je vanuit de toekomst kunnen stellen vormen een prima criterium voor de
afwegingen van vandaag.
Op een vakantie in de VS werden we in Mesa Verde rondgeleid
door een afstammeling van de oude lokale indianenbevolking. Deze gids vertelde een
verhaal over de tradities, de gebruiken, de leefwereld van de voormalige bewoners
van deze ‘klifdorpen’.
“Stel je een meisje
voor dat opgroeit onder de vleugels van haar moeder: haar rolmodel en
voorbeeld. Een meisje dat ook, in de tradities van de gemeenschap, het nodige leert van haar grootmoeder
(ambachten, tijdloze levenswijsheden etc), die dat op haar beurt weer van de
generatie(s) voor haar heeft meegekregen.
Symbolisch staat ze zo
als jonge vrouw in verbinding met de drie generaties boven haar, die ze met
zich meedraagt aan haar linkerkant: Overgrootmoeder linkerhand, grootmoeder
elleboog en moeder linkerschouder. De beslissingen die ze neemt, neemt ze
met respect naar de drie generaties voor
haar. Maar dat niet alleen. Ze neemt ze ook met in achtneming van de drie
generaties na haar. Zodat ze later haar (achter)kleinkinderen nog recht in de
ogen kan kijken. Naarmate ze ouder wordt krijgt ze aan haar rechterkant haar
kind, kleinkind en achterkleinkind in diezelfde verbinding erbij. Schouder,
elleboog, hand. Het leven voltrekt zich door haar heen van links naar rechts.
De cirkel sluit zich
omdat met haar ouder worden ook haar afhankelijkheid van de nieuwe generatie
toeneemt. Waar zij zorgde voor haar kinderen, zorgen haar (achter)kleinkinderen
weer voor haar.”
Een uitbreiding van hetzelfde principe. In dit verhaal
krijgt verantwoordelijkheid een spanningsboog van zeven generaties. Zo zijn beslissingen geworteld in het verleden en in verbinding met de toekomst.
Natuurlijk: het is ook een mierzoete, Amerikaans aangezette
beeldspraak. En natuurlijk zijn er gezinnen, families en gemeenschappen die bekrompen,
beknellend en destructief zijn. Maar dwars door de sentimentele trekjes raakte
het verhaal me toch.
En als het verder kijken dan je eigen generatie voor
Diederik, Claudia en zelfs voor Hero een relevant perspectief is, dan zou het
toch ook moeten kunnen gelden voor directies, raden van bestuur en commissarissen?
Vergeet code Tabaksblat. Vergeet Basel 3 en andere uitbreidingen van de
bevoegdheden van Toezichthouders. Vergeet aangescherpte wetgeving over
bonusregelingen.
De introductie van de Mesa Verde certificering volstaat. Belangrijkste
bijbehorende audit-instrument: een brief, geschreven aan zowel je
(klein-)kinderen als je (over-)grootouders. Liefst handgeschreven….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten